torsdag, augusti 12, 2010

Violklänningen


Bästa violklänningen. Sydd efter Vogues vintagemönster 2960 (från -54 tror jag) med vissa ändringar. I och med att Libertytyg inte är jättebilligt ville jag få ut så mycket som möjligt av det jag hade; kjolen blev därför enkelt veckad (5 x midjevidden) istället för utställd. jag struntade även i knäppningen framtill och lade därför till en dragkedja i ryggen.

Det är inte så svårt att ändra i mönster, det gäller bara att tänka till en extra gång om det är så att infodringar (som i detta fall) måste korrigeras. Tänk på var mitt fram och mitt bak är. Vad som måste bli större om något annat blir mindre och så vidare.

För att ge mönstret ett betyg, trots att jag ändrade lite efter min smak, ger jag det en 5a av 5 möjliga. Galet lättsydd (inga ärmkilar som i några andra vintage vogue-mönster). Och satt så när som på lite extra intag i sidan som ett smäck.





8 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Åh, så fin!

Olivia sa...

Åh, väldigt fin modell, och väldigt fint tyg.....Gillade verkligen hur klänningen var skuren vid bysten....

/Olivia

stilist sa...

Den blev ju superfin! Är helt nerkärad i libetymönster just nu och fick tag i ett på rea i london :)

Ivana sa...

Vilken fin skapelse, love it!

Pheasant sa...

Riktigt härligt tyg, trots att jag inte är ngt fan av lila. Synd bara att det är så dyrt...men om man vill hitta fina klänningstyger som inte är i violtygsprisklass kan man kolla in Panduros sortiment. Lite dyrare än i vanliga tygaffärer, men ack så fina.

jenny sa...

snygg, duktig du är

Anonym sa...

Gud så fin. Trodde aldrig jag skulle få se det där mönstret igen. Min balklänning till min student är faktiskt sydd efter det mönstret, i lil-blå duchesse.

hanna sa...

SÅ UNDERBART FIN. Gudarns.