tisdag, november 24, 2009

Slips

För ett litet tag sedan fyllde min kära far år. Jag ville gärna ge honom något han skulle kunna använda. Slipstanken slog mig. Men att köpa en slips kändes inte sådär jätteupphetsande. Att sy honom ett par slipsar däremot. Det kändes alldeles utmärkt.

Jag vet inte hur det är med världens samtliga barn, men jag och min syster målade allt som oftast teckningar till våra föräldrar när det fanns något att fira. Dessa slipsar kändes lite som den nya generationens presentteckningar.


Detta är den ena av de två slipsarna han fick. Den är gjord med den tänkta avigan som räta. Slips nummer två fick rätan som räta, ingen bild finns på den eftersom den för närvarande befinner sig i utlandet. På någon solig och trevlig sandstrand.

Jag har aldrig gjort en slips innan, så jag köpte en snygg på Myrornas och dissekerade. Det är fascinerande hur mycket en slips är uppbyggt av. Foder på foder på foder.

Och jag måste säga att jag är nöjd. Yttertyget är en ganska mjuk och tunn sidenjaquard, fodret är habotai-siden, det andra fodret (som inte syns) är en vanlig fodertaft i viskos och längst in hittar man en halvkraftig tuskafts-ull. Allt är lagt på skrå och 70cm av ett tyg med en bredd på 110cm räckte till två slipsar och en liten näsduk. Därför kan man utan problem lyxa till det med ett dyrt tyg. Tycker jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

1000 tack från en stolt far :)