söndag, november 22, 2009

Barnböcker

Salomes barn fick två böcker av mig igår. Dels en bok med verser av August Strindberg och fina illustrationer av Ludwig Richter. "För våra barn - En bok ur den borgerliga barnkammaren".


Liten är du, fast mindre är jag;
Säg vad du vill,
Men dig skall jag ha!

Anna Wahlenbergs Sagor från 1938. I och med att den är såpass gammal, kan det bli ganska roligt att läsa ord som gingo och äro. Och att någon opponerar sig är inte så vanligt i dagens barnböcker.

Detta stycket blev ...väldigt roligt när jag läste task istället för kask. Fort men fel.

Det var då ett förargligt äventyr. Kanske det ändå inte gick så lätt att slå ihjäl folk? Men skomakarpojkar äro bestämt mer seglivade än andra, och med den tröstande tanken spatserade han vidare och kom ut på landsvägen.
Där mötte han en flicka, som gick och bollade.
- Akta dig, så du inte bollar på mig, för då kan jag bli ond, och det är farligt, sade Harald.
Vips kom bollen flygande och slog till kasken på honom, så den for av. Och som en pil var flickan efter, tog kasken, sprang skrattande in i skogen med den och fyllde den med vatten ur en källa.
-Skål, sade hon. Det var en bra kopp, det här.
Och när hon druckit, bucklade hon till den våta pappkasken och kastade den åt honom, sade tack och sprang sin väg.

2 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Älskar gamla barnböcker!

Glömde säga att jag länkade till dig härom dagen förresten.

V sa...

Såna gamla böcker är så charmiga!