söndag, augusti 30, 2009

En riktig ärm


Det är aldrig försent att lära sig göra helt rätt. På den mönsterkonstruktionskursen jag gick fick vi lära oss göra en helt rak ärm. Inte formad lätt böjd, så som en arm är formad. Och nu när jag har semester och vill göra mitt stora kapp-projekt, vill jag också kunna göra en formad och tvådelad ärm.

Jag hittade den bästa hemsidan någonsin. Vintage sewing. Där har man mönsterkonstruktion på allt möjligt, fast på engelska. Mitt tips är att läsa igenom, förstå vad som sägs och skriva ner det med egna ord på ett separat papper (mest för att det är enklare att ha anteckningar bredvid sig när man gör sitt mönster, snarare än att springa till datorn och kolla vad som skrevs).

Att konstruera mönster är ibland nästan roligare än att sy. Vinklar och mått och räkning. Men man måste inte vara lagd åt det hållet för att klara av det. Det är mest att det blir roligare om man gillar det. Som med allt annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej!
vakul att du är tillbaka på bloggen! och vilket förträfligt tips.helt rätt i tiden! jag är nämligen också på väg att sy mig en höstkappa:) än så länge är jag i planerings stadiet och lite små nervös, eftersom jag alrdig sytt en kappa förr. o heller inge vidare på att rita mönster. men det brukar lösa sig och nu när jag har ditt tips i bakhuvet så kanske det underlättar!
mvh/mimmi

Evis sa...

Jag tycker också att det är roligt att göra mönster, även om jag draperar mer än vad svenska syutbildningar gör - jag har förstått att det är kulturell fråga; engelska syutbildningar gör mycket mer drapering med toile och jag har lärt mig själv via kontak tmed dne anglo-saxiska världen.

Emma sa...

Mmm, ibland gör jag mönster till saker utan att sedan sy dem. Bara för att det är så kul. :)