måndag, april 27, 2009

Sidenskolan

Crêpe satin [kräpp satäng]


Även kallat Charmeuse. Detta är nog det tygporrigaste tyget som finns. Det är antagligen det tyget flest människor associerar med siden. Det är ett mjukt, följsamt tyg med ett väldigt tungt och draperande fall. Den har en satinyta och en crêpad yta (en glansig och en matt yta). Båda dessa sidor är rätsidor, vilket medför att man verkligen kan leka med plagget man skapar, t.ex. ha satindetaljer till ett annars matt plagg.

Tyget ovan köpte jag på Gårda idag, och jag tror att jag skall göra en kortärmad blus av det. Antingen med en lite djupare rund ringning och en möjlig liten sjalkrage, eller en blus med rosettknytning i halsen.

6 kommentarer:

hjartesmil sa...

åååå man får berre lyst til å svømma i det!

Fröken Kvalster sa...

tycker det är så himla bra när du skriver lite sytips o bra förklaringar. väldigt väldigt bra för mig som inte e så van syare men gärna vill. tack!

Evis sa...

Jag tycker nog att tjock satin duchesse är det tygporrigaste tyget. Eller riktig sidendamast i två färger, sån där som kostar 2000 spänn metern på specialväveriet i Italien. Och ibland kan tunt ylle vara det porrigaste.
Men charmeuse är också fint, om än rena ondskan att sy i.

Johanna sa...

Evis:
Ååh.. tyg. Det finns verkligen så mycket tygporr att det många gånger enbart är plågsamt att jobba i en tygaffär. Idag hittade jag ett thaisiden med den perfekta nyansblandningen (olika färg i tråden/varpen) av jättemörk koppar och varm brun. Det är som ett slag i ansiktet när man ser något fulländat. Lite jobbigt nästan. Och jag är helt med på tunn ull. Tunn ullgabardin eller en ullcrêpe. Viss råsiden är fantastisk. Jag har även hittat en siden/ullblandning som får mig att sprängas. Äh, det finns för mycket att säga. Blir ju bara svammel i slutändan.

Carro sa...

jättefint tyg. men du vet väl att satin är en vävbindning och inte en tygsort.

Johanna Ask sa...

Carro:
Jadå, det vet jag. Kanske borde uppdatera lite. Eller vara lite mer tydlig. Tack!