måndag, april 27, 2009

Oslo

Jag har haft den finaste helgen på länge. I fredagskväll åkte jag upp till Oslo för att hälsa på Efraim, dels har vi sovit alldeles för mycket men vi har också hunnit göra väldigt mycket trevliga saker. Grilla i park och dricka öl, sitta på innergårdar med girlanger av lampor i olika färger, gå på fantastiska marknader och bara vara med varandra. Väldigt, väldigt fin helg.

Först måste jag bara visa en bild på den sorgligaste gungställningen jag någonsin sett.

Här kommer bilder från en söndagsmarknad som ligger någon gata från Sofienbergsparken. Vi var inte alls beredda på att det skulle vara denna typen av marknad. Det är utan tvekan den bästa marknaden jag någonsin varit på. Den var sprängfylld av fantastiska vintagekläder och möbler som producerats för 50 år sedan. Det var nästan lite för stort urval.

Marknaden från avstånd. Stor var den.

Många av stånden såg ut såhär. Alla fina saker bråkade om plats.

Och här har vi den. Telefonen jag blev störtförälskad i.

Har ni mycket pengar och obegränsat om plats måste ni åka dit. Ni bara måste göra det.


Detta var smyckesskrinet som fick följa med mig hem. Det fungerar alldeles ypperligt som syskrin för enbert sy- och symaskinsbehör.

Och telefonen. Den gick inte att motstå. Nu skall jag bara skaffa hemtelefonabonnemang.

10 kommentarer:

Iduns sa...

Vilkan fina saker...jag vill oxå dit!

Ida sa...

Älskar formen på den där telefonen, bra fyndat!

Hanna Persson sa...

åh den här marknaden måste jag försöka besöka någon gång, ser helt fantastiskt ut!

jessica/vintageportalen.se sa...

oooh! ser ut som en dröm-marknad!

Unknown sa...

haha underbart! ibland blir fynden lite dyrare än man tänkt. Att skaffa hemtelefon är vad jag tänker på :) Jag gör sådär hela tiden

kram kram och tack för en fin blogg

Anonym sa...

Parken den ligger i heter Birkelunden. Mer info om öppettider här: http://www.aktivioslo.no/partnere/birkelunden_marked/index.php
På lördagar är det en liknande (men lite mer shabby) marknad i stadsdelen Grönland, under bron. Stor fyndpotensial!
Och här är en super sida där man kan hålla koll när loppisarna är: http://www.loppemarked.info/

Hälsningar från en svensk oppisälskare i Oslo :-)

Anonym sa...

men herrejesanes vikket paradis

Anonym sa...

1. var ligger denna fantastiska marknad? stad osv?
2. när finns denna fantastiska marknad? dag/tid?

Camilla sa...

hej! jag undrar om du vet vad den underbara telefonen heter. jag har glömt och är själv på jakt efter en...
// camilla

Camilla sa...

nu har jag hittat info om telefonen :) tänkte att du också kankse ville ha det.
den heter diabelle och är från 70-talet