torsdag, augusti 13, 2009

Världens bästa tofubiffar

Igår lyckades jag göra de utan tvekan bästa biffarna på länge. Jag har tidigare gått efter pre-konsistens. Trott att smeten skall vara formbar i handen, men resultatet har alltid blivit fnösktorrt och sjukt tråkigt. Smeten skall vara helt oformbar precis på tok för kletig. Då. Då vet jag att det blir en bra biff.

Inte helt fettfria veganbiffar med en sagolik smak:
(ca 35 minibiffar)

1 paket naturell tofu (300g)
1 burk kikärtor (400g)
½ gul lök
de gröna bladen (?) från en purjolök
1 paket havregrädde
ca 2 dl potatismjöl
2 klyftor vitlök
1 msk japansk soja
½ svampbuljongtärning
1 msk basilika
1 msk oregano
1 tsk curry
1 tsk svarpeppar
1 tsk hiccorysmoke (grillolja)
flytande margarin till stekning

1. Hacka lökarna fint och stek dem.
2. Mosa kikärtorna med gaffel i en bunke och lägg i löken när den är lagom stekt.
3. Smula tofun och stek i ganska mycket margarin tillsammans med alla kryddor, buljongen, hiccorysmoke och soja tills det fått fin stekyta.
4. Blanda allt i bunken och häll på havregrädden. Blanda i potatismjöl tills konsistensen tilltalar din magkänsla. Smeten skall vara väldigt kletig, men inte rinnande.
5. Provstek en minibiff för att kontrollera att mängden potatismjöl är tillfredsställande.
6. Stek små, små biffar på relativt hög värme i riktigt med margarin. De blir godare med en lätt friterad yta.

Edit:
Jag har nu gjort dessa biffar ungefär 10 gånger, och de blir ta mig tusan hur goda som helst varje gång. Ville bara att ni skulle veta det. De godaste biffarna jag någonsin ätit.

1 kommentar:

Mimmi sa...

Mums! Vad gott det verkar. Måste prova :-)