tisdag, juni 23, 2009

Tuppens Sybok


Idag fick jag en present av den bästa kollegan i hela världen. Nonno. Nonno Nordqvist. Den finaste kostymören i hela Göteborg. Hon hade hittat denna boken på Erikshjälpen. Det är en helt underbart fantastisk bok. Ni skall få se.


En del materialkunskap. Tuskaft, kypert, fiskben, påfågelöga och satin. På andra sidan står det så fint "Rayon är starkt, när det är torrt... ...och blir skörare, när det är vått"


Sömnadstekniker... bland annat passpoaliserat knapphål.


...hur man gör olika typer av veck.


Hur man tar mått på skitsnyggingar från fyrtiotalet. Som verkar vara smått buttra fram tills de får en färdig klänning på sig.


Mer måttagning. Bra för intresserade att se.


Okej... mer måttagning, men hon var ju så fin.


Detta är ett av de bästa styckena. Provning. Kollar man närmre kan man läsa detta:


"I en rygg med utpräglad svank skall man ej svänga för hårt i midjan, ty då framträder skavanken onödigt mycket."
Ihop med en bild på en kvinna med skavank, samt en utan.


Bra att veta för er som flyttar hemifrån.

6 kommentarer:

jessica/vintageportalen.se sa...

oj, vilken skatt. undrar om den är svår att få tag på?

bara Lova sa...

Vilken fin blogg du har här. Jag tycker alltid att det är roligt att hitta andra som syr.

Annika sa...

16 lakan? 20 örngott totalt? Oj. Känner att jag ligger efter. För att inte tala om på handduksfronten... Man kanske tvättade mer sällan förr i tiden?

Skulle vara rätt intressant att se vad de rekommenderade i klädväg, antal kjolar, ytterplagg etc., om de gör det.

Miss Cherry sa...

VIlken underbar bok!!!
(lägger till den på min Önskelista!)

JAg är också intresserad av att veta hur mycket kläder som beräknades vara "lagom" per person!

The Dress And Me sa...

Oj, vilken fin bok! En sån skulle man ha.

Johanna Ask sa...

Jessica: Den är nog inte helt omöjlig, det står nämligen i den att den användes som undervisningsbok. Och då måste det ju finnas en hel del exemplar från början.

Bara Lova: ja, visst är det :) Och tack så mycket!

Annika: Ja, det är helt otroliga mängder linne. Nu när jag kikade igenom boken försökte jag hitta något om rekommenderat antal kjolar, klänningar och annat, men hittade inget. Tyvärr. Det hade varit kul att se!

Nadja: Ja :) Jag började NÄSTAN gråta när jag fick den.

Fröken randig: Ja.. helt, helt, helt underbar. Och det är nog inte omöjligt att hitta den, tror jag.