tisdag, maj 26, 2009

Kopiera mönster

Det är alltid skönt att veta att det ÄR möjligt att rita av sitt favoritplagg. Om det nu skulle vara så att man använder det tills det inte finns något kvar av det. Detta är min mammas favoritklännig, och hon skall få en ny. Likadan. Jag tänkte visa er hur man gör utan att behöva sprätta upp hela plagget eller knöla med papper ovanpå och "kalkera" plagget.

Här bjuder jag på ett monsterinlägg.


Lägg ut något mjukt (en bit dubbelvikt tyg, en handduk eller en matta) på ett bord eller som i mitt fall, när man inte har många kvadratmeter, på golvet. Placera mönsterpappret ovanpå detta och slutligen skall plagget placeras påmönsterpappret.


På dammönster finns det ofta insnitt (de som vanligtvis sitter någonstans kring bysten eller midjan) för att få en så bra passform som möjligt. Det komplicerar dock kopieringen av mönstret något, eftersom plagget inte är helt slätt, utan lätt format. Här valde jag att börja uppifrån och arbeta min väg nedåt. Lägg först ut plagget så att du har mitt fram vid halsringningen längs med mönsterpapprets raka kant. Nåla fast. Stryk med handel över plagget så att det ligger slätt upp mot axeln. Nåla igen (nåla helt enkelt kontinuerligt under arbetets gång).

Se till att tyget ligger någorlunda trådrakt hela tiden, det kan man se genom att ha koll på tygets struktur och att den verkar vara vinkelrät mot mitt fram.

Gör så att plagget är slätt ner mot insnittet.


För att lite pedagogist illustrera hur trådarna går vid insnittet har jag använt mig av paint. Ungerfär så ser det ut. Därför är det viktigt att först rita av överdelen så att den övre röda linjen ligger helt vinkelrät mot mitt fram, och därefter rita av resterande del av klänningen så att den undre röda linjen är vinkelrät. Annars blir plagget lite skevt.


Det är helt enkelt detta jag krånglar för att skapa. Jag tänkte att det kanske är enklare att visa vad det är jag försöker förklara. De prickade linjerna är insnittet, och utan det blir plagget för platt för oss med bröst.



Nåla längs med plaggets sömmar för att markera var de är. Det är detta som kommer bli mönstret.

Lägst in på insnittet kan du sätta en nål för att hålla just denna punkten på plats. Det är nämligen i denna punkt plagget går från att vara format till att vara slätt.

Räta nu ut plagget så att det under insnittet är rakt. Forstätt hålla mitt fram längs med mösterpapprets raka kant.


För att kontrollera att man har vinklat ner tillräcligt mycket, eller till och med för mycket, kan man mäta på insidan hur brett insnittet är. I mitt fall var det 3,5 cm, och därför skall "gapet" mellan det du först markerade med nål vara 7 cm från den punkt där du nu kommer börja nåla.

Fortsätt att nåla fast plagget mot mönsterpappret, och sedan markera dess sömmar med nålstick.


Bind nu samman alla nålstick med en penna. Det är lättare att se när du klipper ut ditt mönster.


Gör nu samma sak med bakstycke och eventuella andra mönsterdelar.


Finished!

7 kommentarer:

Annela sa...

Tack för tipset! Det var väldigt bra. Nu ska jag börja göra mönster! =)

Nusse sa...

Jättefin beskrivning! Tack!

Mimmi sa...

OMG! Vad du är duktig, tur jag känner dig säger jag som inte kan trä en nål ens :-))

Caroline sa...

Tack for tipset!! Bra beskrivning. :o)

UmeEmma sa...

Ska man inte ha kvar plagget så kan man ju klippa upp det istället för att sprätta. Då har man även chans att ändra insnitten som man vill, bara man behåller spetsen på samma ställe. Ett litet tips bara.

B-b-b-etty sa...

men tack! jag försökte faktiskt igår att kopiera en kjol, la bara den ovanpå pappret och ritade bara runt haha. men kjolen är bara 2 stycken (fram & bak). jag försöker lära mig att sy, hittills har jag lyckats med en kimono. bara man inte ser sömmarna så är den godkänd haha

Ullfull sa...

Oj, tack så mycket för tipset!! Snällt att Du delar med Dig!!