lördag, april 04, 2009

Den röda strumpan

Jag har gjort något jättekorkat.

Jag håller på att tvätta mina nya tyger, och dessutom testtvättar jag lite tyger. Ett av tygerna som jag vill testtvätta är ett fint blustyg. Blustyget är i alla fall innan tvätt fantastiskt. Det mest perfekta blustyget jag stött på.

Hur som helst. Jag slängde in halva biten blustyg i tvättmaskinen och tog upp halva till lägenheten för att handtvätta. I maskinen jag slängde in den i fanns de nya blåbärsfläck-färgade spestarna. Min tanke i precis denna stund var: "Äh!"

Well, ibland färgar tyger av sig. Ja, det är faktiskt så. Det kan hända. Detta vet jag. Exakt hur mycket varierar, men just detta tyget visade sig vara jätteduktig på att släppa färg. Och här har jag dessutom försökt skölja ur den massa gånger. Neonrosa. Lovely.
Edit:
Det hade inte hänt något med tvätten. Den ena spetsen blev lite, lite mer grön? Men mycket fin ändå. Detta lär oss vad? Jo, att temperatur är mycket viktigt när man tvättar. Jag körde på känsla när jag handvättade, och vissa tyger reagerar då genom att blöda. Vissa blöder vid lägre temperatur än rekommenderat, andra vid högre.
Jag lärde mig också att blustyget är ofarligt, och därför kan användas när som helst och till vad som helst.

1 kommentar:

Jenny sa...

jag vill bara säga att jag tycker om din blogg och sättet du skriver på massor... jg älskar också att y och pyssla :)

kram jenny