onsdag, mars 18, 2009

chocolate chip - bondkakor


Jag testade att göra bondkakorna Underbaraclara gjorde här och de blev fantstiska. Men... jag ville göra dem mer spännande. Så. Jag gjorde likadana, men med hackad choklad i också. Och de blev jättespännande. Inte direkt sega, men definitivt inte genomhåra.

Det lite mer modifierade receptet:

2 dl socker
200 g margarin
2 msk sirap
6 dl vetemjöl
1 dl hackade nötter
100 g hackad mörk choklad
1 tsk bikarbonat
ca 2 msk flytande margarin

Vispa samman socker, margarin och sirap.
Blanda ner mjöl, nötter, choklad och bikarbonat. Tillsätt flytande margarin tills degen går att arbeta.
Dela degen i två delar och rulla ut till två 30 cm långa korvar. Slå in dem i plastfolie och lägg dem att vila i kylen tills de har satt sig.
Sätt ugnen på 200 grader.
Ta fram degen och skär varje korv i ca 30-35 skivor (0,5-1 cm tjocka).
Placera så många kakor du får plats med på en plåt med bakplåtspapper och grädda dem på mittersta falsen i 6-8 minuter.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej hej, nu har jag hittat hit! Tack för igår, jag kan intyga att de ovanstående kakorna var mycket goda! /cam