lördag, november 21, 2009

Återigen, tillbaka

Lediga lördagar innebär Saron, Reningsborg eller Erikshjälpen. Alternativt allihopa. Jag hade en sådan fantastik plan. Skulle upp tidigt, äta helgfrukost, pina iväg till Saron och köa i en halvtimma. Tyvärr försov jag mig, så det blev en liten, liten bild kladdkaka till frukost för att sedan komma lagom till insläpp med en plats längst bak i kön. Jag hann i alla fall köa lite.

Väl där inne hittade jag det jag letat efter hur länge som helst. En illustrerad bibel. Och det var inte vilken bibel som helst, utan en monsterbibel större än ett Nintendo 8-bitar.


Skulle kanske lagt en tändsticksask bredvid för att illustrera storleken på bibeln, men jag är inte säker på att man skulle se den. Den skulle bara uppfattas som ett gruskorn i ena hörnet.


Många av illustrationerna är av Gustave Doré. Jag vill gärna minnas att jag bloggat om min fasansfullt gamla Gustave Doré-bok, full av hans bibliska motiv. Men jag kan verkligen inte hitta det. I alla fall är de helt underbara.



"Leviten Efraim bortför sin döda hustru"
Fin detalj. Det är ju detta många av mina mardrömmar handlar om, faktiskt. Att min kära Efraim mördar mig, att jag mördar honom eller något att horribelt (skulle uppskatta om ingen försökte göra en psykoanalys på detta). Och här har jag det. Svart på vitt.

1 kommentar:

Moa - En magisk purt... sa...

Åh, älskar Dorés bilder! Finns en där Jesus står i trädgården (eden?) innan han ska bli korsfäst. Hade den utragen en gång men tappade bort den tyvärr.