söndag, november 01, 2009

Alternativ söm

Jag tänkte bara visa er hur man kan göra en alternativ söm. Finns det någon som kan facktermen på denna får ni gärna säga till.

edit:
Vändsöm! Det var ordet :)

I alla fall.


Har man ingen overlock, och liksom jag tycker att sicksack är superfult och knöligt och tidskrävande, kan man sy in fållen i fållen. Från framsidan ser det likadant ut som om man hade använt sig av sicksack, men från avigan får man ett lite mer skräddat utseende. För närvarande strejkar min overlock, vilket är extremt frustrerande.

I detta fallet använder jag mig av ett Vogue-mönster, vilka redan i mönstret har 1,5cm sömsmån inräknat (där det inte står något annat, vill säga). Jag började då med att lägga mönsterdelarna aviga mot aviga och sy en söm 0,5cm från kanten.


Detta är bakstycket sett från rätan.



Sedan vänder ni mönsterdelarna räta mot räta (som vanligt när man skall sy ihop två stycken, helt enkelt) och syr 1cm från kanten. Jag har nu sytt totalt 1,5cm från kanten, precis som man skall.


Här ser ni bakstycket från avigan. En söm utan sicksacksnusk. Mycket bra enligt mig.

6 kommentarer:

rino sa...

smart, har inte tänkt på att man kan göra så

Anonym sa...

jag tror det kallas för vändsöm :)

bara Lova sa...

Jag skulle också kalla det för att vändsy sömmen. Och sicksack är en styggelse. Vet inte ens vem som spred ryktet om att det går att sicksacka kanter från början.. Usch!

med nål och tråd sa...

Så smart, tack för tipset. jag lägger upp det på MA.
/Elin

Miss Cherry sa...

Sen är väll en "fåll" en avslutning på byxben, ärmar, kjolar osv? Det du gör är ju att st ihop två stycken... Fast det kanske heter fåll? *förvirrad*
Men vändsöm regerar!

Hanna sa...

Tack! Det här kommer jag använda mig av i väntan på att få plats att kunna införskaffa en overlock!