lördag, juni 20, 2009

Mäkta stolt


Det BLEV en passpoalficka.

Jag gjorde helt enligt beskrivningen. Lookie.


Pressade på mellanlägg på dels tyget som skall få en ficka, och det kontrasterande tyget. Ritade en mittlinje på både kontrasttyget och på huvudtyget(?) och vart fickan skall sluta och börja. Sedan pressade jag de två linjerna som i slutandan kommer ligga näsa mot näsa.


Jag markerade stället där jag skulle börja och sluta sy. Detta är rätan på tyget.


Sedan lade jag tygerna räta mot räta, och mittlinje mot mittlinje. Sedan vek jag den redan pressade linjen in mot mittlinjen och sydde från punkt ett tiill punkt två (som jag redan markerat).

Ja, jag dricker vin när jag syr. Ibland.

Tillslut har jag två sydda sömmar och en mittlinje som skall klippas upp med två klippflikar upp mot hörnen.


Jag vrängde och jag pressade.


Jag sydde kanterna, så att den lilla fliken skall ligga på plats.


Då ser det ut såhär.


Jag pressade ännu mer, och voila! Ein passpoalficka! Eller början till den i alla fall. Resten är ju en bit kaka.

6 kommentarer:

Johanna Lu sa...

Helt perfekt! Jag har länge tänkt testa hennes metod för passpoalficka också, men det har inte blivit av. Nu är jag verkligen peppad!

Miss Cherry sa...

Vad tjusigt! Så proffsigt!!!
(och du, jag sitter i bland och smuttar på något gott när jag syr också! Så du är inte ensam *blink*)

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Du verkar vara så duktig på att sy!
Önskar jag hade den förmågan.

Bobo/Rumba de kransen sa...

Grymt! Precis vad jag snart är i färd med så nu får jag lite draghjälp och inspiration. Tackar!

Johanna Ask sa...

Johanna Lu: Grymt! Lycka till! Det var inte svårt, så det skall säkert gå bra.

Nadja: Tack! Och ja.. smuttandet är faktiskt väldigt trevligt. Bra att jag inte är ensam..

Glamour och fläskpannkaka: Tack så mycket! Du kan ju börja med att sy en påse för matvaror, det är enkelt och den är trevlig eftersom den används så flitigt :)

Bobo: Vad bra :) Lycka till med fickan!

Joanna sa...

men fantastiskt!
vilken noggrannhet du är så duktig.
de vita linjerna går ju perfekt i linje jag ska någon gång bli lika noggrann som du.