söndag, maj 10, 2009

Underkjolsmakare

Planeringen av ett sytt sömnadsprojekt är nästan lika kul som att ha på sig det. Eller. Det är minst lika kul. Om inte roligare. När jag tänker efter. För då är det helt perfekt utfört i huvudet, och sedan måste man konstruera något och komma på lösningar till konstiga snitt och önskedrömmar om hur det skall vara i slutändan. Sedan att jag får använda matematik är bara ett jättestort plus. Får jag chansen beräknar jag hellre en konstigt skuren kjols omkrets med hjälp av andragradsfunktioner, än med måttband.

Därför visar jag gärna hur jag tänker när jag gör en underkjol. Många vill gärna rynka ihop allt tyg i midjan, men det är inte så jättefint enligt mig. Tanken med en underkjol är att bygga upp vidd, och vidden man har längst ner blir bara klumpig om man skall ha den i midjan också. Den bästa underkjolen är gjord som en volangkjol. Texten och bilderna under är så pedagogiska jag kunde förmå mig själv att göra. Ha överseende med pedagogiken, jag är inte utbildad. Heh.

Klicka på bilderna för att få dem större.

Tygförslag:

Tyll
Organza
Spets
Annat tunnt tyg

Underkjol i polyesterorganza. Lite väl sprakande och elektriskt för min smak.


Det absolut enklaste är att använda sig av tygets bredd när man skall göra sina remsor (som kjolen är uppbyggd av). Bilden ovan visar hur man enklast bygger upp vidd. Rektangeln överst är en remsa lika lång som tyget är brett (och är den som kommer att vara i din midja). Rektangeln i mitten är två ihopsydda remsor, vilka skall rynkas på den översta. Och den understa rektangeln är fyra remsor som skall rynkas på den mittersta. Det smidigaste är att först sy ihop de fyra nedersta remsorna samt de två mittersta, för att sedan börja med att rynka på den nedersta biten på mellanbiten, och sedan mellanbiten på den översta biten.

Angående bredden på remsorna... det är en smaksak. Det behöver inte heller vara tre våningar av volanger, det går bra med två eller fyra eller så många man bara orkar. Tre duger däremot hur bra som helst. Mät på dig själv hur lång du vill att kjolen skall vara och dela detta mått på tre (om du har tre våningar med volanger). Lägg även på två-tre centimeter på det talet, och nu har du hur bred remsan skall vara inkluseve sömsmån.


Den översta av dessa två bilder visar kjolen i genomskärning från sidan. Jag tycker att det är fantstiskt smidigt att göra den översta rektangeln av tyget dubbelt så bred som de två undre våningarna, och på dess andra sida sy på två nya våningar av volanger. Detta gör att jag kan vika det färdiga volangmonstret på mitten och sy en kanal för resåren. Detta är mest för att undvika extra tyg i midjan så mycket jag bara kan.


När man är klar med allt rynkande, volangmakande och kanal-fixande syr man ihop kjolens två sidsömmar så långt upp man vågar. Vågar och vill man kan man faktiskt också sy över kanalen också.

Detta är ytterligare en genomskärningsbild på en smart underkjolslösning. Man gör en kjol i fyra lager (den vänstra av dem) och en kjol i två lager (den högra). Detta innebär att man kan välja att ha två, fyra eller sex lager underkjol.

Bestämmer du dig för att göra en underkjol likt den ovan kommer du behöva cirka två meter per lager. Ränka på det skälv genom att ta måttet på hur bred en remsa skall vara multiplicerat med sju. T.ex 7 * 25cm = 175cm

Tack för mig.



Edit:

Jag glömde ju säga hur du enklast rynkar. Det är ju inte alla som har ett overlockmonster hemma. Snabbsättet att göra det på är följande: du syr en raksöm längs med sträckan som skall rynkas och drar i en av trådarna. Tyget rynkas. Du blir glad.

4 kommentarer:

Jacqueline sa...

jättebra tips och precis i rättan tid för min del! :D

Anna sa...

Tack för finfina underkjolstips!
Jag som tänkt köpa en på Beyond Retro men orka göra det när man kan sy en mycket billigare själv :)

Anna sa...

Tack snälla för den fina guiden!

h/saltaste bönan sa...

Vilken snygg! Och enkel. Bra beskrivning - tack!