måndag, april 06, 2009

Kvällens mat

Ikväll blev det seriös mat. Jag var så förbenat trött på att inte äta ordentligt.

Det blev massa mat. Jag hittade mänger av bra grejer på Hemköp.
Här ser vi färskpotatis, stuvad spenat, soltorkade tomater och Soraya-gryta.
Efterrätten bestod av pannkakor med chokladbitar inuti, jordgubbsglass, vispgrädde och andra bra tillbehör.

Jag orkade inte äta upp allt, men jag har en fantastisk lunch och frukost imorgon.

Sorayas gryta kan jag rekommendera till vem som helst.
Till 2-3 portioner behöver du:

1 liten purjolök
1 påse Veggos "Kycklingbitar" (fruktansvärt osmakligt namn, men väldigt goda. Dessa kan du även byta ut mot t.ex soyastrimlor eller soyabitar)
1 paket havregrädde
1 tsk rosépeppar
2 tsk oregano
1 msk olja
Salt
Nymalen svartpeppar

Tvätta och hacka purjolöken. Fräs den tillsammans med veggo-bitarna i en panna med olja. Tillsätt havregrädden och kryddorna och låt grytan reducera sig själv till en krämig och ej såsig gryta. Servera!

3 kommentarer:

Anna sa...

hehe, hade ett liknande "uppvaknande" själv häromdagen...då blev det stekta fläskkotletter, kokt potatis och brunsås.

Shit vilken tid det tar att koka potatis...

;-)

Johanna sa...

Det är helt underbart med rejäl mat. Potatis tar en del tid, ja! Egentligen är det ju värt varje senund (eller inte riktigt, men om man gör potatisbitarna mindre är det det)

Moa - En magisk purt... sa...

Kul att du är vegan. Jag får hålla mig på vegetarian-nivå eftersom jag även innan jag slutade äta kött enligt fru doktorn hade "lika mycket äggviteämnen i kroppen som en gammal tant utan tänder". Dvs för lite, bryskt uttryckt!